Is het Gevaarlijk om met genezing bezig te zijn en is genezing wel voor vandaag of voor ons? Door: Leendert Reek
Het doet mij pijn dat ik het laatste jaar van verschillende kanten gewaarschuwd ben dat waar ik mij mee bezig houd zeer gevaarlijk is. En aan mij wordt soms de vraag gesteld wat ik zou doen als genezing niet meer voor vandaag blijkt te zijn. Verschillende argumenten zijn aangehaald om deze stelling te onderbouwen en het doet mij verdriet.
Verkeerd bidden vs. Bijbels bidden
Ik weet dat er voor veel mensen gebeden wordt waarbij niks gebeurt, ik heb dit zelf ook meegemaakt. Ik heb dit echter nooit gezien als bewijs dat het niet meer voor vandaag is omdat het niet alleen niet gebeurt maar ook wel.
Wat mij opvalt is dat veel mensen hier in Nederland niet eens de moeite nemen om op een Bijbelse manier voor de zieken te bidden. Er worden veel gebeden van twijfel gebeden, terwijl de Bijbel ons juist leert te bidden zonder twijfel, en dan zal je bergen kunnen verzetten.
Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u: Als u geloof had en niet twijfelde, zou u niet alleen doen wat er met de vijgenboom is gedaan, maar zelfs als u tegen deze berg zou zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen, dan zou het gebeuren. (Mattheüs 21:21)
We zien in het Nieuwe Testament geen enkel gebod om te bidden in de vorm van:
God, wilt U ons zegenen, wilt U bij ons zijn, wilt U ons genezen?
Deze zin is doordrenkt met twijfel: Ja God, Wilt U het wel? Nee, Jezus roept ons op om te bidden zonder twijfel dat God ons gaat verhoren. Jezus geeft ons ook een voorbeeld van hoe te bidden. We kunnen ervan uitgaan dat Zijn voorbeelden overeenkomen met Zijn principes:
En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen. (Mattheüs 6:13)
Verlos ons van den boze! NIET: Wilt U ons van den boze verlossen? Nee VERLOS ONS, WANT Uw is het Koninkrijk! En de Kracht! En niet alleen voor de komende 100 jaar, maar in der EEUWIGHEID!!! Volgens http://interlinearbible.org staat het werkwoord voor verlos (ῥύομαι=Ik red) in de gebiedende wijs (ῥυσαι). Jezus leerde ons dat wij op die manier moeten bidden. Jezus leert ons nergens om te bidden op een halfzachte manier waarin wij aan God gaan overlaten wat Hij aan ons beval om te doen.
1. Wij bidden: 'God, wilt U Jantje tot geloof brengen?' God zegt: 'Maak alle volkeren tot mijn discipelen'(Matt 28:19).
2. Wij bidden: 'God wilt U bij ons zijn vandaag?' God zegt: 'Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten.' (Heb 13:5)
3. Wij bidden: 'God, wilt u alstublieft Jantje genezen' God zei: 'Geneest de zieken' (Matt 10:8) en zelfs: 'Je kunt herkennen dat iemand geloof heeft doordat ze zieken genezen'(Mark 16:15-18)
Waarom zouden er nou zo weinig zieken genezen? Misschien omdat wij proberen te vechten tegen God, we zien God als de vijand, God is degene die ons ziek gemaakt heeft en die ons dus moet genezen. En als het niet gebeurd dan was het niet Gods wil en niet zijn tijd. Maar de Bijbel leert ons dat de duivel komt om de dood te brengen, de Bijbel leert ons dat de duivel komt om te stelen, te moorden en te verdelgen. Dat is precies wat ziekte ook doet. En Jezus kwam om leven te geven en dat in overvloed!(Joh 10:10) Jezus genas iedereen die door de duivel overweldigd waren. (hand 10:38), Genezing heeft te maken met het vernietigen van de werken van de duivel en het brengen van het koninkrijk. De Bijbel leert ons dat we weerstand moeten bieden aan de duivel, dan zal hij van ons wegvluchten (Jak 4:7) En dat we met het schild, ons geloof elke vurige pijl van de boze kunnen doven. (Ef 6:16)
In de kerk is men vaak bezig met weerstand bieden aan God in plaats van aan de duivel. En dat is een trieste zaak waardoor er vaak niets gebeurd.
Alleen voor de Joden? 1
Ook heb ik verkondigd gehoord dat genezing alleen voor de Joden is. Jezus overtrad dit 'gebod' zeker 2 keer. Jezus genas de knecht van een Romeinse centurio (Luk 7:6-10) En de dochter van een Syro-feniciaanse vrouw(Mar 7:25-30). We zien in beide verhalen dat Jezus deze mensen een compliment geeft over hun grote geloof. Dit omdat ze vragen waar ze technisch gezien geen recht op hadden en Jezus genas hen. Bij de vrouw zelfs nadat Hij had gezegd dat Hij het niet zou doen. Maar daar nam ze geen genoegen mee, en ze hield vol, en Jezus gaf haar waar ze om vroeg.
Dit doet ook denken aan de gelijkenis in Lukas 18:1-8. De gelijkenis over de onrechtvaardige rechter die uiteindelijk geeft waar de vrouw om vraagt om van haar gezeur af te zijn(vers 5). Hij sprak deze gelijkenis met het oog daarop dat men altijd moet bidden en niet de moed verliezen. (vers 1) Jezus zei er zelfs over:
Hoor, wat de onrechtvaardige rechter zegt. Zal God dan geen recht doen aan Zijn uitverkorenen, die nacht en dag tot Hem roepen, hoewel Hij hen soms lang laat wachten? Ik zeg u dat Hij hun met spoed recht zal doen. Maar zal de Zoon des mensen, als Hij komt, wel het geloof op de aarde vinden? (Lukas 18:6b-8)
Jezus vraagt zich hier af of Hij dat geloof, zoals bij die vrouw, nog zou vinden als Hij terugkomt. Nou zien we dat geloof nog? Ik zie het in ieder geval niet in het standpunt dat God niet meer wil genezen.
Als genezing alleen voor de Joden is heeft Paulus een zware overtreding gemaakt van Gods wet. Paulus presteerde het namelijk om alle zieken op het heidense eiland Malta te genezen. Ik citeer uit Handelingen 28:1-10:
En toen zij ontkomen waren, kwamen zij te weten dat het eiland Malta heette. En de inlandse bevolking (βάρβαρος - Barbaren) bewees ons buitengewone menslievendheid, want zij staken een vuur aan en haalden ons er allen bij, vanwege de regen die was gaan vallen, en vanwege de koude. En toen Paulus een bos takken bijeengeraapt en op het vuur gelegd had, kwam er door de hitte een adder uit en die beet zich vast in zijn hand. En toen de inlandse bevolking het beest aan zijn hand zag hangen, zeiden zij tegen elkaar: Deze man is vast en zeker een moordenaar, die de wraakgodin niet wilde laten leven nadat hij uit de zee ontkomen was. Hij schudde het beest echter af in het vuur en leed geen enkel kwaad. En zij verwachtten dat hij zou opzwellen of plotseling dood neervallen. Maar toen zij, na lang gewacht te hebben, zagen dat er niets ongewoons met hem gebeurde, veranderden zij van gedachten en zeiden dat hij een god was. En hier, op ongeveer dezelfde plaats, had de voornaamste van het eiland, van wie de naam Publius was, een landgoed. Hij ontving ons en bood ons vriendelijk drie dagen onderdak. En het gebeurde dat de vader van Publius, door koorts en buikloop bevangen, op bed lag. Paulus ging naar hem toe, en nadat hij gebeden had, legde hij hem de handen op en maakte hem gezond. Toen dit nu gebeurd was, kwamen ook de anderen op het eiland die ziekten hadden, naar hem toe en zij werden genezen. Ook vereerden zij ons met veel eerbewijzen, en toen wij weg zouden varen, verschaften zij ons wat nodig was.
Ik heb de vrijheid genomen wat woorden te benadrukken om aan te tonen dat het hier geen Joden betreft maar heidenen. Ten eerste werden het barbaren genoemd, buitenlanders. Als er Joden op dit eiland woonden dan was daar zeker melding van gemaakt als je kijkt naar de verdere schrijfwijze in Handelingen. Ook zien we dat ze geloven in 'de wraakgodin'. Later komen de barbaren zelfs op het idee dat Paulus zèlf een god was. (niet echt een Joodse denkwijze toch?). Maar Paulus geneest de vader van Publius, een eilandbewoner, een van de barbaren. Daarna komen de anderen met ziektes naar Paulus toe, die zin laat duidelijk zien dat het gaat over iedereen die ziekten hadden op het eiland, en niet alleen Joden daar (als die er überhaupt al waren) en wat zien we gebeuren? Ze werden GENEZEN!!! Paulus, foei! Je moet toch weten dat het niet voor de barbaren is???
Misschien zitten wij er wel naast? Als Paulus er niet geweest was was het evangelie misschien niet eens in Europa geweest, en dan was het Nieuwe Testament een stukje dunner geweest.
De gaven van de Geest voor de heidenen
Paulus schrijft aan de Korinthiërs het volgende:
U weet dat u heidenen was, weggetrokken naar de stomme afgoden. Zo liet u zich meevoeren. (1Kor12:2)
De Korinthiërs waren heidenen. Toch zegt Paulus ze dat er in de gemeente gaven van genezingen zijn:
en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest (vers 9)
En eerder zegt Paulus over deze Korinthiërs:
Ik dank mijn God altijd voor u, vanwege de genade van God die u gegeven is in Christus Jezus. U bent namelijk in alles rijk geworden in Hem, in alle spreken en alle kennis, naarmate het getuigenis van Christus bevestigd is onder u, zodat het u aan geen genadegave ontbreekt, terwijl u de openbaring(verschijning) van onze Heere Jezus Christus verwacht. God zal u ook bevestigen tot het einde toe, zodat u onberispelijk zult zijn op de dag van onze Heere Jezus Christus. God is getrouw, door Wie u geroepen bent tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onze Heere. (1Kor 1:4-9)
Is Paulus nou helemaal??? Het ontbreekt deze heidenen aan geen enkele gave(χάρισμα, hetzelfde als in hoofdstuk 12!)? Dus ook niet aan de gaven van genezingen? En tot waneer zal God deze gaven bevestigen? Tot het einde toe? Tot de openbaring(verschijning) van onzen Heere Jezus Christus? Maar dat kan toch helemaal niet? Genezing was niet voor deze heidenen Paulus, gij zit er helemaal naast? Of misschien toch...
Genezingen door de kerkgeschiedenis heen
Anders dan vaak beweerd wordt is er geen moment in de kerkgeschiedenis geweest waarin geen wonderen gebeurden. Wonderen zijn nooit gestopt. Hierover zou ik het boek 'Miracles and Manifestations of the Holy Spirit in the History of the Church' van Jeff Doles willen aanraden. In dit boek gaat hij elke tijd in de kerkgeschiedenis af en laat getuigenissen zien van genezingen en andere gaven van de Geest. Deze dingen zijn er niet alleen sinds het begin van de pinkstergemeenten in 1906 maar sinds de uitstorting van de Geest in Handelingen 2 tot aan vandaag.
Ik kan hier geen uitvoerige opsomming geven, maar ik wil wel 2 verslagen noemen.
Ten eerste Ireneüs van Lyon (140-202) schrijft over vele wonderen:
Als zij betogen dat ook de Heer zulke werken heeft gedaan, simpelweg in uiterlijk, dan zullen wij ze profetische geschriften noemen, en we bewijzen van dezen dat alle dingen zo waren voorspeld over Hem en ongetwijfeld hebben plaatsgevonden, en dat Hij de enige Zoon van God is.
Ook daarom hebben zij die Zijn waren discipelen zijn, genade ontvangen van Hem en doen [wonderen] in Zijn naam, om zo het welzijn andere mensen te bevorderen, overeenkomstig de gave die een ieder van Hem ontvangen heeft.
Want sommigen drijven zeker en echt duivels uit, waardoor zij die zo gereinigd zijn regelmatig gaan geloven [in Christus] en lid worden van de Kerk. Anderen hebben voorkennis van de dingen die gaan komen: ze zien visioenen en uiten profetieën. Anderen genezen nog steeds de zieken door handoplegging, en zij worden heel gemaakt. Ja, bovendien, zoals ik al gezegd heb, zijn zelfs de doden opgewekt en nog velen jaren bij ons gebleven. En wat zal ik nog meer zeggen? Het is niet mogelijk om alle gaven op te noemen die de wereldwijde kerk ontvangen heeft van God, in de naam van Jezus Christus, die gekruisigd was onder Pontius Pilatus, en welke zij(de kerk) dagelijks uitvoert ten behoeve van de heidenen, ze doet dit zonder misleiding en vraagt hier ook geen beloning voor. Want zij heeft het voor niets ontvangen van God en zij bedient het ook voor niets [aan anderen]. Tegen de Ketterijen, Boek 2, Hoofdstuk 32, Sectie 4
Augustinus(345-430) schrijft in de Stad van God, in boek 22 hoofdstuk 8:Toen ik realiseerde dat er in onze dagen zoveel wonderen gebeuren die overeenkomen van de wonderen in de oude tijd, verlangde ik ernaar dat deze verhalen opgeschreven zouden worden zodat het volk niet onwetend zal blijven over deze dingen.De Bijbel roept ons op om te geloven, als er iets gevaarlijk is dan is het de afwezigheid van geloof. Door geloof worden we gered, door geloof genezen wij. De Bijbel leert ons te hopen, waarom probeert men dan mijn hoop weg te nemen? Is dat liefde? De Bijbel leert ons lief te hebben.
Geloof, Hoop, Liefde, die zullen blijven.
Jezus zegt over het geloof verschillende dingen. Één van de mooiste daarvan vind ik deze:
En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft. (Mark 9:23)
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader. (Joh 14:12)
voorwaar, Ik zeg u: Als u een geloof had als een mosterdzaad, u zou tegen deze berg zeggen: Verplaats u van hier naar daar! En hij zou gaan, en niets zou voor u onmogelijk zijn. (Matt 17:20)
Jezus was zou vrij om niet te zeggen: 'als uj kunt geloven en indien het de juiste tijd was'. Maar Jezus zij, 'Als u kunt geloven'!
Ik blijf geloven, ik blijf hopen. Liefde gelooft alle dingen, en zij hoopt alle dingen (1Kor 13:7) Het is niet allemaal alleen maar geestelijk
Het gaat in het geloof zeker niet om genezing, maar ook niet om redding, het gaat om Christus kennen en bekend maken! Aan een ongelovige verkondig ik Christus gestorven voor onze zonden en opgestaan voor onze redding en genezing. Aan een gelovige verkondig ik Christus wiens striemen ons genezing hebben gebracht. Het gaat mij om een zoveel mogelijk volledig beeld van wie Jezus is. En op mij komt het vaak zo over of de kerk vergeten is dat God ook om onze lichamelijke noden geeft. Als het alleen maar geestelijk was, waarom leert Jezus ons anders bidden 'Geeft ons heden ons dagelijks brood'?
God schiep ons als een geheel: geest, ziel en lichaam. Deze drie zijn een eenheid. Op de laatste dag zal ons lichaam uit de dood worden opgewekt, wat zou hier het nut van zijn als het alleen maar geestelijk was? Als het alleen maar geestelijk was, waarom staan de evangeliën dan vol met lichamelijke genezingswonderen? Het punt is dat God deze drie onderdelen van ons mens-zijn niet als drie losse onderdelen ziet, maar als een drie-eenheid. We zijn hierin geschapen naar Zijn evenbeeld: Vader=ziel, Geest=geest, Zoon=lichaam. Kunnen wij zeggen: het gaat niet om de Zoon maar om de Geest, of, het gaat niet om de Zoon maar om de Vader? Natuurlijk niet! Onze God is Één. Zo is de mens één. Onze geest wordt opnieuw geboren en daarin is het niet langer ik die leef, maar de Heilige Geest in mij, onze ziel wordt gereinigd waardoor we met onze zonden kunnen stoppen. En ons lichaam wordt genezen en op de laatste dag opgewekt en vernieuwd. God gaf ons een lichaam om in te wonen en dit lichaam maakte Hij tot een tempel van Zijn Geest. Als je leest over de voorschriften voor de bouw van de tempel van Salomo is het sowieso al een wonder dat Hij ons lichaam als een tempel wil hebben. Ons lichaam is een levend offer(Rom 12:1). Als je leest dat God het niet duldt dat er manke en zieke dieren worden geofferd(Mal 1:8) is het sowieso een wonder dat God ons wil hebben als een levend offer. Zou God er dan ook niet in willen voorzien dat Hij in die tempel kan wonen of dat Hij dit offer kan aannemen? Want God is een rechtvaardig en heilig God. We maken die vergelijking vaak met betrekking tot de vraag waarom niet iedereen zomaar de hemel in mag, maar is dat hierop niet eveneens van toepassing?
De Bijbel leert ons hierover een les:
En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont. (Rom 8:11)
Zijn Geest maakt onze sterfelijke lichamen levend. Lichamelijk levend!
Persoonlijke ervaring
Ik zou me misschien nooit met genezing bezig hebben gehouden als het niet in mijn omgeving zou gebeuren. Ik ben echt in genezing gaan geloven door de vele getuigenissen uit mijn omgeving. Ik ken mensen die zonder deze genezing van God niet meer geleefd zouden hebben of dagelijks in pijn hadden moeten doorbrengen. Ik ken mensen die niet zouden zijn zoals ze nu zijn als God geen lichamelijk wonder in hun leven had gedaan.
Het zou natuurlijk jammer zijn dat ik, als ik ontdek dat het niet meer voor vandaag is, aan deze mensen moet mededelen dat ze helaas dood moeten gaan of pijn moeten hebben omdat God een fout heeft gemaakt door ze te genezen.
Men moet begrijpen dat één enkele genezing al genoeg zou zijn om te bewijzen dat het vandaag de dag ook nog gebeurt. En ik spreek toch over een meervoud van genezingen en andere wonderen die ik persoonlijk heb meegemaakt. Ook nabije vrienden en kennissen van mij hebben vaak getuigd van de dingen die zij hebben meegemaakt, mensen die ik persoonlijk ken die getuigen van wonderen die zich uitstrekken van een genezing van rugpijn tot zelfs opwekking van doden. God is altijd dezelfde, en dit blijkt niet alleen uit de Bijbel maar ook uit de vele getuigenissen! Hierdoor vind ik de vraag of ik mijn geloof zou kwijtraken als irrelevant omdat het getuigenis te groot is om die conclusie nog als een optie te zien. Zie voor enkele getuigenissen ook de getuigenissenpagina.
Geloof
Ik snap gewoon niet dat mensen willen geloven dat God zijn gaven weer teruggenomen heeft. Maar waarlijk heeft Jezus geprofeteerd over deze mensen toen Hij zei:
Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Dit geloof waar het hier om gaat is het Griekse woord πίστις, wat in de evangeliën keer op keer gebruikt wordt om het geloof voor genezing en voor wonderen te beschrijven. Toen Jezus zei 'Uw geloof heeft u gezond gemaakt' gebruikte Hij dit woord. Toen Hij zei 'Als je gelooft kun je bergen verzetten' gebruikte Hij dit woord. Dit woord betekend overtuiging van de waarheid ergens van.
Het werkwoord πιστεύω in Johannes 3:16, dat ons laat zien dat we overtuigd moeten zijn van de waarheid van Christus, is ook van dit woord afgeleid. Het is een geloof in het feit dat God gaat geven wat je van Hem vraagt, en ook hetgeen Hij belooft heeft. Gelooft en je zal behouden worden!
Leendert Reek
1 - Als genezing alleen voor de Joden is, waarom dan?
Vanuit het Oude Verbond? Maar het Nieuwe Verbond is een beter verbond met betere beloftes (Hebr 8:6)
Vanuit het Nieuwe Verbond? Het Nieuwe verbond is niet direct gesloten met de Joden, maar met Christus (Galaten 3:16) Èn in dit Verbond is er geen verschil meer tussen Jood en heiden (Rom 10:12, Gal 3:28, Kol 3:11)
Verkeerd bidden vs. Bijbels bidden
Ik weet dat er voor veel mensen gebeden wordt waarbij niks gebeurt, ik heb dit zelf ook meegemaakt. Ik heb dit echter nooit gezien als bewijs dat het niet meer voor vandaag is omdat het niet alleen niet gebeurt maar ook wel.
Wat mij opvalt is dat veel mensen hier in Nederland niet eens de moeite nemen om op een Bijbelse manier voor de zieken te bidden. Er worden veel gebeden van twijfel gebeden, terwijl de Bijbel ons juist leert te bidden zonder twijfel, en dan zal je bergen kunnen verzetten.
Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u: Als u geloof had en niet twijfelde, zou u niet alleen doen wat er met de vijgenboom is gedaan, maar zelfs als u tegen deze berg zou zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen, dan zou het gebeuren. (Mattheüs 21:21)
We zien in het Nieuwe Testament geen enkel gebod om te bidden in de vorm van:
God, wilt U ons zegenen, wilt U bij ons zijn, wilt U ons genezen?
Deze zin is doordrenkt met twijfel: Ja God, Wilt U het wel? Nee, Jezus roept ons op om te bidden zonder twijfel dat God ons gaat verhoren. Jezus geeft ons ook een voorbeeld van hoe te bidden. We kunnen ervan uitgaan dat Zijn voorbeelden overeenkomen met Zijn principes:
En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen. (Mattheüs 6:13)
Verlos ons van den boze! NIET: Wilt U ons van den boze verlossen? Nee VERLOS ONS, WANT Uw is het Koninkrijk! En de Kracht! En niet alleen voor de komende 100 jaar, maar in der EEUWIGHEID!!! Volgens http://interlinearbible.org staat het werkwoord voor verlos (ῥύομαι=Ik red) in de gebiedende wijs (ῥυσαι). Jezus leerde ons dat wij op die manier moeten bidden. Jezus leert ons nergens om te bidden op een halfzachte manier waarin wij aan God gaan overlaten wat Hij aan ons beval om te doen.
1. Wij bidden: 'God, wilt U Jantje tot geloof brengen?' God zegt: 'Maak alle volkeren tot mijn discipelen'(Matt 28:19).
2. Wij bidden: 'God wilt U bij ons zijn vandaag?' God zegt: 'Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten.' (Heb 13:5)
3. Wij bidden: 'God, wilt u alstublieft Jantje genezen' God zei: 'Geneest de zieken' (Matt 10:8) en zelfs: 'Je kunt herkennen dat iemand geloof heeft doordat ze zieken genezen'(Mark 16:15-18)
Waarom zouden er nou zo weinig zieken genezen? Misschien omdat wij proberen te vechten tegen God, we zien God als de vijand, God is degene die ons ziek gemaakt heeft en die ons dus moet genezen. En als het niet gebeurd dan was het niet Gods wil en niet zijn tijd. Maar de Bijbel leert ons dat de duivel komt om de dood te brengen, de Bijbel leert ons dat de duivel komt om te stelen, te moorden en te verdelgen. Dat is precies wat ziekte ook doet. En Jezus kwam om leven te geven en dat in overvloed!(Joh 10:10) Jezus genas iedereen die door de duivel overweldigd waren. (hand 10:38), Genezing heeft te maken met het vernietigen van de werken van de duivel en het brengen van het koninkrijk. De Bijbel leert ons dat we weerstand moeten bieden aan de duivel, dan zal hij van ons wegvluchten (Jak 4:7) En dat we met het schild, ons geloof elke vurige pijl van de boze kunnen doven. (Ef 6:16)
In de kerk is men vaak bezig met weerstand bieden aan God in plaats van aan de duivel. En dat is een trieste zaak waardoor er vaak niets gebeurd.
Alleen voor de Joden? 1
Ook heb ik verkondigd gehoord dat genezing alleen voor de Joden is. Jezus overtrad dit 'gebod' zeker 2 keer. Jezus genas de knecht van een Romeinse centurio (Luk 7:6-10) En de dochter van een Syro-feniciaanse vrouw(Mar 7:25-30). We zien in beide verhalen dat Jezus deze mensen een compliment geeft over hun grote geloof. Dit omdat ze vragen waar ze technisch gezien geen recht op hadden en Jezus genas hen. Bij de vrouw zelfs nadat Hij had gezegd dat Hij het niet zou doen. Maar daar nam ze geen genoegen mee, en ze hield vol, en Jezus gaf haar waar ze om vroeg.
Dit doet ook denken aan de gelijkenis in Lukas 18:1-8. De gelijkenis over de onrechtvaardige rechter die uiteindelijk geeft waar de vrouw om vraagt om van haar gezeur af te zijn(vers 5). Hij sprak deze gelijkenis met het oog daarop dat men altijd moet bidden en niet de moed verliezen. (vers 1) Jezus zei er zelfs over:
Hoor, wat de onrechtvaardige rechter zegt. Zal God dan geen recht doen aan Zijn uitverkorenen, die nacht en dag tot Hem roepen, hoewel Hij hen soms lang laat wachten? Ik zeg u dat Hij hun met spoed recht zal doen. Maar zal de Zoon des mensen, als Hij komt, wel het geloof op de aarde vinden? (Lukas 18:6b-8)
Jezus vraagt zich hier af of Hij dat geloof, zoals bij die vrouw, nog zou vinden als Hij terugkomt. Nou zien we dat geloof nog? Ik zie het in ieder geval niet in het standpunt dat God niet meer wil genezen.
Als genezing alleen voor de Joden is heeft Paulus een zware overtreding gemaakt van Gods wet. Paulus presteerde het namelijk om alle zieken op het heidense eiland Malta te genezen. Ik citeer uit Handelingen 28:1-10:
En toen zij ontkomen waren, kwamen zij te weten dat het eiland Malta heette. En de inlandse bevolking (βάρβαρος - Barbaren) bewees ons buitengewone menslievendheid, want zij staken een vuur aan en haalden ons er allen bij, vanwege de regen die was gaan vallen, en vanwege de koude. En toen Paulus een bos takken bijeengeraapt en op het vuur gelegd had, kwam er door de hitte een adder uit en die beet zich vast in zijn hand. En toen de inlandse bevolking het beest aan zijn hand zag hangen, zeiden zij tegen elkaar: Deze man is vast en zeker een moordenaar, die de wraakgodin niet wilde laten leven nadat hij uit de zee ontkomen was. Hij schudde het beest echter af in het vuur en leed geen enkel kwaad. En zij verwachtten dat hij zou opzwellen of plotseling dood neervallen. Maar toen zij, na lang gewacht te hebben, zagen dat er niets ongewoons met hem gebeurde, veranderden zij van gedachten en zeiden dat hij een god was. En hier, op ongeveer dezelfde plaats, had de voornaamste van het eiland, van wie de naam Publius was, een landgoed. Hij ontving ons en bood ons vriendelijk drie dagen onderdak. En het gebeurde dat de vader van Publius, door koorts en buikloop bevangen, op bed lag. Paulus ging naar hem toe, en nadat hij gebeden had, legde hij hem de handen op en maakte hem gezond. Toen dit nu gebeurd was, kwamen ook de anderen op het eiland die ziekten hadden, naar hem toe en zij werden genezen. Ook vereerden zij ons met veel eerbewijzen, en toen wij weg zouden varen, verschaften zij ons wat nodig was.
Ik heb de vrijheid genomen wat woorden te benadrukken om aan te tonen dat het hier geen Joden betreft maar heidenen. Ten eerste werden het barbaren genoemd, buitenlanders. Als er Joden op dit eiland woonden dan was daar zeker melding van gemaakt als je kijkt naar de verdere schrijfwijze in Handelingen. Ook zien we dat ze geloven in 'de wraakgodin'. Later komen de barbaren zelfs op het idee dat Paulus zèlf een god was. (niet echt een Joodse denkwijze toch?). Maar Paulus geneest de vader van Publius, een eilandbewoner, een van de barbaren. Daarna komen de anderen met ziektes naar Paulus toe, die zin laat duidelijk zien dat het gaat over iedereen die ziekten hadden op het eiland, en niet alleen Joden daar (als die er überhaupt al waren) en wat zien we gebeuren? Ze werden GENEZEN!!! Paulus, foei! Je moet toch weten dat het niet voor de barbaren is???
Misschien zitten wij er wel naast? Als Paulus er niet geweest was was het evangelie misschien niet eens in Europa geweest, en dan was het Nieuwe Testament een stukje dunner geweest.
De gaven van de Geest voor de heidenen
Paulus schrijft aan de Korinthiërs het volgende:
U weet dat u heidenen was, weggetrokken naar de stomme afgoden. Zo liet u zich meevoeren. (1Kor12:2)
De Korinthiërs waren heidenen. Toch zegt Paulus ze dat er in de gemeente gaven van genezingen zijn:
en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest (vers 9)
En eerder zegt Paulus over deze Korinthiërs:
Ik dank mijn God altijd voor u, vanwege de genade van God die u gegeven is in Christus Jezus. U bent namelijk in alles rijk geworden in Hem, in alle spreken en alle kennis, naarmate het getuigenis van Christus bevestigd is onder u, zodat het u aan geen genadegave ontbreekt, terwijl u de openbaring(verschijning) van onze Heere Jezus Christus verwacht. God zal u ook bevestigen tot het einde toe, zodat u onberispelijk zult zijn op de dag van onze Heere Jezus Christus. God is getrouw, door Wie u geroepen bent tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onze Heere. (1Kor 1:4-9)
Is Paulus nou helemaal??? Het ontbreekt deze heidenen aan geen enkele gave(χάρισμα, hetzelfde als in hoofdstuk 12!)? Dus ook niet aan de gaven van genezingen? En tot waneer zal God deze gaven bevestigen? Tot het einde toe? Tot de openbaring(verschijning) van onzen Heere Jezus Christus? Maar dat kan toch helemaal niet? Genezing was niet voor deze heidenen Paulus, gij zit er helemaal naast? Of misschien toch...
Genezingen door de kerkgeschiedenis heen
Anders dan vaak beweerd wordt is er geen moment in de kerkgeschiedenis geweest waarin geen wonderen gebeurden. Wonderen zijn nooit gestopt. Hierover zou ik het boek 'Miracles and Manifestations of the Holy Spirit in the History of the Church' van Jeff Doles willen aanraden. In dit boek gaat hij elke tijd in de kerkgeschiedenis af en laat getuigenissen zien van genezingen en andere gaven van de Geest. Deze dingen zijn er niet alleen sinds het begin van de pinkstergemeenten in 1906 maar sinds de uitstorting van de Geest in Handelingen 2 tot aan vandaag.
Ik kan hier geen uitvoerige opsomming geven, maar ik wil wel 2 verslagen noemen.
Ten eerste Ireneüs van Lyon (140-202) schrijft over vele wonderen:
Als zij betogen dat ook de Heer zulke werken heeft gedaan, simpelweg in uiterlijk, dan zullen wij ze profetische geschriften noemen, en we bewijzen van dezen dat alle dingen zo waren voorspeld over Hem en ongetwijfeld hebben plaatsgevonden, en dat Hij de enige Zoon van God is.
Ook daarom hebben zij die Zijn waren discipelen zijn, genade ontvangen van Hem en doen [wonderen] in Zijn naam, om zo het welzijn andere mensen te bevorderen, overeenkomstig de gave die een ieder van Hem ontvangen heeft.
Want sommigen drijven zeker en echt duivels uit, waardoor zij die zo gereinigd zijn regelmatig gaan geloven [in Christus] en lid worden van de Kerk. Anderen hebben voorkennis van de dingen die gaan komen: ze zien visioenen en uiten profetieën. Anderen genezen nog steeds de zieken door handoplegging, en zij worden heel gemaakt. Ja, bovendien, zoals ik al gezegd heb, zijn zelfs de doden opgewekt en nog velen jaren bij ons gebleven. En wat zal ik nog meer zeggen? Het is niet mogelijk om alle gaven op te noemen die de wereldwijde kerk ontvangen heeft van God, in de naam van Jezus Christus, die gekruisigd was onder Pontius Pilatus, en welke zij(de kerk) dagelijks uitvoert ten behoeve van de heidenen, ze doet dit zonder misleiding en vraagt hier ook geen beloning voor. Want zij heeft het voor niets ontvangen van God en zij bedient het ook voor niets [aan anderen]. Tegen de Ketterijen, Boek 2, Hoofdstuk 32, Sectie 4
Augustinus(345-430) schrijft in de Stad van God, in boek 22 hoofdstuk 8:Toen ik realiseerde dat er in onze dagen zoveel wonderen gebeuren die overeenkomen van de wonderen in de oude tijd, verlangde ik ernaar dat deze verhalen opgeschreven zouden worden zodat het volk niet onwetend zal blijven over deze dingen.De Bijbel roept ons op om te geloven, als er iets gevaarlijk is dan is het de afwezigheid van geloof. Door geloof worden we gered, door geloof genezen wij. De Bijbel leert ons te hopen, waarom probeert men dan mijn hoop weg te nemen? Is dat liefde? De Bijbel leert ons lief te hebben.
Geloof, Hoop, Liefde, die zullen blijven.
Jezus zegt over het geloof verschillende dingen. Één van de mooiste daarvan vind ik deze:
En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft. (Mark 9:23)
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader. (Joh 14:12)
voorwaar, Ik zeg u: Als u een geloof had als een mosterdzaad, u zou tegen deze berg zeggen: Verplaats u van hier naar daar! En hij zou gaan, en niets zou voor u onmogelijk zijn. (Matt 17:20)
Jezus was zou vrij om niet te zeggen: 'als uj kunt geloven en indien het de juiste tijd was'. Maar Jezus zij, 'Als u kunt geloven'!
Ik blijf geloven, ik blijf hopen. Liefde gelooft alle dingen, en zij hoopt alle dingen (1Kor 13:7) Het is niet allemaal alleen maar geestelijk
Het gaat in het geloof zeker niet om genezing, maar ook niet om redding, het gaat om Christus kennen en bekend maken! Aan een ongelovige verkondig ik Christus gestorven voor onze zonden en opgestaan voor onze redding en genezing. Aan een gelovige verkondig ik Christus wiens striemen ons genezing hebben gebracht. Het gaat mij om een zoveel mogelijk volledig beeld van wie Jezus is. En op mij komt het vaak zo over of de kerk vergeten is dat God ook om onze lichamelijke noden geeft. Als het alleen maar geestelijk was, waarom leert Jezus ons anders bidden 'Geeft ons heden ons dagelijks brood'?
God schiep ons als een geheel: geest, ziel en lichaam. Deze drie zijn een eenheid. Op de laatste dag zal ons lichaam uit de dood worden opgewekt, wat zou hier het nut van zijn als het alleen maar geestelijk was? Als het alleen maar geestelijk was, waarom staan de evangeliën dan vol met lichamelijke genezingswonderen? Het punt is dat God deze drie onderdelen van ons mens-zijn niet als drie losse onderdelen ziet, maar als een drie-eenheid. We zijn hierin geschapen naar Zijn evenbeeld: Vader=ziel, Geest=geest, Zoon=lichaam. Kunnen wij zeggen: het gaat niet om de Zoon maar om de Geest, of, het gaat niet om de Zoon maar om de Vader? Natuurlijk niet! Onze God is Één. Zo is de mens één. Onze geest wordt opnieuw geboren en daarin is het niet langer ik die leef, maar de Heilige Geest in mij, onze ziel wordt gereinigd waardoor we met onze zonden kunnen stoppen. En ons lichaam wordt genezen en op de laatste dag opgewekt en vernieuwd. God gaf ons een lichaam om in te wonen en dit lichaam maakte Hij tot een tempel van Zijn Geest. Als je leest over de voorschriften voor de bouw van de tempel van Salomo is het sowieso al een wonder dat Hij ons lichaam als een tempel wil hebben. Ons lichaam is een levend offer(Rom 12:1). Als je leest dat God het niet duldt dat er manke en zieke dieren worden geofferd(Mal 1:8) is het sowieso een wonder dat God ons wil hebben als een levend offer. Zou God er dan ook niet in willen voorzien dat Hij in die tempel kan wonen of dat Hij dit offer kan aannemen? Want God is een rechtvaardig en heilig God. We maken die vergelijking vaak met betrekking tot de vraag waarom niet iedereen zomaar de hemel in mag, maar is dat hierop niet eveneens van toepassing?
De Bijbel leert ons hierover een les:
En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont. (Rom 8:11)
Zijn Geest maakt onze sterfelijke lichamen levend. Lichamelijk levend!
Persoonlijke ervaring
Ik zou me misschien nooit met genezing bezig hebben gehouden als het niet in mijn omgeving zou gebeuren. Ik ben echt in genezing gaan geloven door de vele getuigenissen uit mijn omgeving. Ik ken mensen die zonder deze genezing van God niet meer geleefd zouden hebben of dagelijks in pijn hadden moeten doorbrengen. Ik ken mensen die niet zouden zijn zoals ze nu zijn als God geen lichamelijk wonder in hun leven had gedaan.
Het zou natuurlijk jammer zijn dat ik, als ik ontdek dat het niet meer voor vandaag is, aan deze mensen moet mededelen dat ze helaas dood moeten gaan of pijn moeten hebben omdat God een fout heeft gemaakt door ze te genezen.
Men moet begrijpen dat één enkele genezing al genoeg zou zijn om te bewijzen dat het vandaag de dag ook nog gebeurt. En ik spreek toch over een meervoud van genezingen en andere wonderen die ik persoonlijk heb meegemaakt. Ook nabije vrienden en kennissen van mij hebben vaak getuigd van de dingen die zij hebben meegemaakt, mensen die ik persoonlijk ken die getuigen van wonderen die zich uitstrekken van een genezing van rugpijn tot zelfs opwekking van doden. God is altijd dezelfde, en dit blijkt niet alleen uit de Bijbel maar ook uit de vele getuigenissen! Hierdoor vind ik de vraag of ik mijn geloof zou kwijtraken als irrelevant omdat het getuigenis te groot is om die conclusie nog als een optie te zien. Zie voor enkele getuigenissen ook de getuigenissenpagina.
Geloof
Ik snap gewoon niet dat mensen willen geloven dat God zijn gaven weer teruggenomen heeft. Maar waarlijk heeft Jezus geprofeteerd over deze mensen toen Hij zei:
Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Dit geloof waar het hier om gaat is het Griekse woord πίστις, wat in de evangeliën keer op keer gebruikt wordt om het geloof voor genezing en voor wonderen te beschrijven. Toen Jezus zei 'Uw geloof heeft u gezond gemaakt' gebruikte Hij dit woord. Toen Hij zei 'Als je gelooft kun je bergen verzetten' gebruikte Hij dit woord. Dit woord betekend overtuiging van de waarheid ergens van.
Het werkwoord πιστεύω in Johannes 3:16, dat ons laat zien dat we overtuigd moeten zijn van de waarheid van Christus, is ook van dit woord afgeleid. Het is een geloof in het feit dat God gaat geven wat je van Hem vraagt, en ook hetgeen Hij belooft heeft. Gelooft en je zal behouden worden!
Leendert Reek
1 - Als genezing alleen voor de Joden is, waarom dan?
Vanuit het Oude Verbond? Maar het Nieuwe Verbond is een beter verbond met betere beloftes (Hebr 8:6)
Vanuit het Nieuwe Verbond? Het Nieuwe verbond is niet direct gesloten met de Joden, maar met Christus (Galaten 3:16) Èn in dit Verbond is er geen verschil meer tussen Jood en heiden (Rom 10:12, Gal 3:28, Kol 3:11)