Genezing of Redding? Door: Leendert Reek
We weten allemaal dat Jezus onze Redder is, maar is Hij ook onze genezer? En als God wil genezen, waarom zijn er dan zoveel zieken? Wat is onze verantwoordelijkheid hierin? Op deze vragen wil ik graag proberen antwoord te geven omdat ik denk dat het antwoord laat zien hoe groot onze Vader God werkelijk is. Laten we beginnen bij de eerste vraag;
Jezus is onze Redder, maar is Hij ook onze genezer?
Ik zal beginnen bij het woord 'redder' zelf, het griekse woord voor redder is σωτήρ (Soter: Strong's G4990). Dit woord betekend: Redder, Bevrijder, Beschermer. En heeft als grondwoord σῴζω (Sozo: Strong's G4982) met de betekenis: redden, bevrijden, beschermen, genezen, heelmaken(in heelheid herstellen). Dat maakt de σωτήρ dus automatisch ook de genezer en de heelmaker. Dit is misschien wat vaag en we kunnen nu gaan vinden dat alle lettertjes beginnen te dansen. Daarom wil ik graag ook nog wat Bijbelteksten aanhalen die laten zien dat God genezing en vergeving(bevrijding/redding) als één ding ziet.
Loof de HEERE, mijn ziel, en vergeet niet een van Zijn weldaden. Die al uw ongerechtigheid vergeeft, Die al uw ziekten geneest, Die uw leven verlost van het verderf, Die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheid,
(Psalm 103:2-4)
Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, ons leed heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.
(Jesaja 53:4-5)
Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere.
En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden.
(Jakobus 5:14-15)
(In dit vers zien we dat er behouden staat, hier wordt het woord σῴζω daarmee vertaald, maar ik denk dat de context duidelijk laat zien dat dit geen goede vertaling is: ten eerste staat er: 'als hij zonden gedaan heeft' dat betekend dat het niet zeker is dat het zo is, en door zonden ga je verloren. Ten tweede noemt Jakobus zijn lezers constant broeders, een term die voor medegelovigen gebruikt wordt (werd). En zelf uit meerdere andere verzen blijkt dat hij spreekt tegen mensen die het geloof hebben. Bijvoorbeeld 1:3, en 2:1. In die laatste spreekt hij zelfs over ONZE Heere Jezus Christus!)
Daarna lezen we in Jakobus 5:16
Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.
Hier wordt een ander Grieks woord gebruikt: ἰάομαι (iaomai: Strong's G2390) dit woord betekend: genezen, heelmaken, gezond maken. En in de 28 keer dat dit woord in het nieuwe testament voorkomt is daar in geen enkele uitzondering op.
Maar opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven (toen zei Hij tegen de verlamde): Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis.
(Mattheus 9:6)
We leren uit dit vers dat Jezus geneest om te laten zien dat Hij macht heeft om zonden te vergeven. Als je nu zegt dat Hij niet meer geneest, zou het dan geen eerlijke conclusie zijn dat Hij ook niet meer redt? Maar dat zeggen we niet. Jezus leeft! Jezus Redt, Jezus Geneest!
Leendert Reek
Jezus is onze Redder, maar is Hij ook onze genezer?
Ik zal beginnen bij het woord 'redder' zelf, het griekse woord voor redder is σωτήρ (Soter: Strong's G4990). Dit woord betekend: Redder, Bevrijder, Beschermer. En heeft als grondwoord σῴζω (Sozo: Strong's G4982) met de betekenis: redden, bevrijden, beschermen, genezen, heelmaken(in heelheid herstellen). Dat maakt de σωτήρ dus automatisch ook de genezer en de heelmaker. Dit is misschien wat vaag en we kunnen nu gaan vinden dat alle lettertjes beginnen te dansen. Daarom wil ik graag ook nog wat Bijbelteksten aanhalen die laten zien dat God genezing en vergeving(bevrijding/redding) als één ding ziet.
Loof de HEERE, mijn ziel, en vergeet niet een van Zijn weldaden. Die al uw ongerechtigheid vergeeft, Die al uw ziekten geneest, Die uw leven verlost van het verderf, Die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheid,
(Psalm 103:2-4)
Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, ons leed heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.
(Jesaja 53:4-5)
Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere.
En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden.
(Jakobus 5:14-15)
(In dit vers zien we dat er behouden staat, hier wordt het woord σῴζω daarmee vertaald, maar ik denk dat de context duidelijk laat zien dat dit geen goede vertaling is: ten eerste staat er: 'als hij zonden gedaan heeft' dat betekend dat het niet zeker is dat het zo is, en door zonden ga je verloren. Ten tweede noemt Jakobus zijn lezers constant broeders, een term die voor medegelovigen gebruikt wordt (werd). En zelf uit meerdere andere verzen blijkt dat hij spreekt tegen mensen die het geloof hebben. Bijvoorbeeld 1:3, en 2:1. In die laatste spreekt hij zelfs over ONZE Heere Jezus Christus!)
Daarna lezen we in Jakobus 5:16
Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.
Hier wordt een ander Grieks woord gebruikt: ἰάομαι (iaomai: Strong's G2390) dit woord betekend: genezen, heelmaken, gezond maken. En in de 28 keer dat dit woord in het nieuwe testament voorkomt is daar in geen enkele uitzondering op.
Maar opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven (toen zei Hij tegen de verlamde): Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis.
(Mattheus 9:6)
We leren uit dit vers dat Jezus geneest om te laten zien dat Hij macht heeft om zonden te vergeven. Als je nu zegt dat Hij niet meer geneest, zou het dan geen eerlijke conclusie zijn dat Hij ook niet meer redt? Maar dat zeggen we niet. Jezus leeft! Jezus Redt, Jezus Geneest!
Leendert Reek